تفاوت اثار دو بعدی و سه بعدی
نوشته شده توسط : dellkhoshi

تفاوت اثار دو بعدی و سه بعدی

اثار دو بعدی

گرافیک دوبعدی (به انگلیسی: 2D computer graphics) تمامی تصاویر ثبت شده به وسیله رایانه که از یک نمای ثابت بدست آمده‌است و قدیمی‌ترین راه ویرایش تصاویر به وسیله رایانه‌است تا صحنه‌ای که بدست می‌آید صحنه ثبت شده از یک نما باشد؛ که به شاخه‌های مختلف تقسیم می‌گردد. (نقاشی دیجیتالی، ویرایش تصاویر، انیمیشن)

نقاشی دیجیتالی

 نقاشی دیجیتالی در مجموع به تصاویر خلق شده توسط رایانه که به‌وسیله نرم‌افزارهای مختلف ایجاد می‌شود، اطلاق می‌گردد. این شاخه از گرافیک دو بعدی به شیوه‌های مختلف انجام می‌پذیرد درست مثل نقاشی دستی شیوه‌های مثل رئال یا سورئال دارد.

ویرایش تصاویر

ویرایش تصاویر به ایجاد تغییرات در تصاویری گفته می‌شود که در گذشته به وسیله ورودی‌ها به را یانه داخل شده‌است. مانند رتوش تصاویر در عکاسی‌ها یا ویرایش چند عکس برای یک صحنه فیلم. برای معرفی بهترین نرم‌افزار برای این کار می‌توان به نرم‌افزار ادوبی فوتوشاپ از شرکت خشت نام برد.

انیمیشن

این شیوه را تمامی ما می‌شناسیم امروزه بیشتر فیلم‌های کارتونی به این شیوه تولید می‌شوند. ایجاد تصاویر دیجیتالی و کنار هم قرار دادن آنها را انیمیشن می‌نامند.

در گرافیک دوبعدی مقولاتی از جمله کارتون‌های معمولی به چشم می‌خورد.

 

 

تصویر دو بعدی

 

 

 

 

 

 

 

 

اثار سه بعدی

مغز انسان با دريافت دو تصوير از دو چشم و تلفيق آنها در يكديگر، تصويري بعد دار و داراي عمق مي‌سازد. بر همين اساس و به طور معمول در توليد فيلمهاي سه بعدي از دوربيني با دو لنز شيئي (يا بنا به اصطلاح فرانسوي رايج در سينما Objectif كه معادل واژه انگليسي Objective است) استفاده مي‌شود كه هر كدام يك صحنه واحد از زاويه‌اي بسيار نزديك به ديگري، فيلمبرداري مي‌كند كه فاصله آنها از هم به اندازه فاصله دو چشم از يكديگر است.زمستان سال 1952 زماني بود كه نخستين فيلم هاي بعد دار نظير The Lions of Zulu در هاليوود ساخته و در دوسالن پر از تماشاچي كمپاني پارامونت در حالي كه عينكهاي Polarizante به چشم داشتند، به اكران درآمد. يكسال بعد اين تكنيك طرفداران بسياري يافت و بر تعداد چنين روش‌هايي براي ساخت فيلم افزوده شد. اكنون پس از سالها اينطور به نظر مي‌رسد كه به كارگيري تكنيك هاي ساخت فيلم سه بعدي دوباره مدنظر قرار گرفته و دوره جديد براي توسعه چنين سرگرمي‌هايي درراه است. ناگفته نماند كه براي پخش يك فيلم سه‌بعدي، سالني با پروژكتور مخصوص و يك سرور كه نسخه ديجيتالي فيلم روي آن قرار مي‌گيرد، نياز است.

سه‌بعدی یا سه-بعدی ممکن است به یکی از موارد زیر اشاره بدارد:

سه‌بعدی یک چیزی شامل ابعاد در عرض، طول، و ارتفاع می‌باشد

فضای سه‌بعدی، در عالم ریاضیات و فیزیک

یک فضای برداری یا فضای مختصات با ابعاد سه‌بعدی

حجم، یک اندازه در فضا

گرافیک سه‌بعدی رایانه‌ای، گرافیکی است که از اطلاعات سه بعدی دادهٔ هندسی به منظور انجام محاسبات و پرداخت کردن تصاویر ۲ بعدی استفاده می‌کنند.

صدای فراگیر، صدای سه‌بعدی

برجسته‌بینی

دوربین استریو

فیلم سه‌بعدی، یک نوع سینمای پویاست که با خطای دید عمیق بر درک بصری تأثیر می‌گذارد

فهرست فیلم‌های سه‌بعدی

تلویزیون سه‌بعدی

تصویر برجسته

برجسته‌نما

تمام‌نگاری، تمام نگاری یا هولوگرافی' روشی از تصویربرداری و تولید تصاویر سه‌بعدی است.

هزینه ساخت و نمایش آثار سه بعدی

 

به جرأت می‌توان گفت تهیه مقدمات و ساخت یک فیلم سه بعدی حدود ده در صد بیشتر از یک فیلم عادی (دوبعدی) هزینه در پی داشته و برای نمایش آن به وسایل بسیار گران قیمتی نیاز است. آمارها نشان می‌دهند مجهز کردن هر سالن سینما برای بوجود آوردن امکان پخش فیلم‌های سه بعدی فراتر از هفتاد هزار یورو (کمی بیش از صد هزار دلار) نیاز است و این هزینه پروژکتور، سرویس دهنده (Server) و مسائل اکران را شامل می‌شود. البته عینک هم بسته به آن که توسط سینما خریداری شده و یا اجاره گردد، هزینه خاص خود را دارد که باید برای تمیز کردن عینکهای Xpand و Dolby 3D بعد ازهر بار استفاده و امکان شکستن یا گاهی ربودن آنها را نیز در نظر گرفت و برای آنها هم بودجه‌ای اختصاص داد اما فراموش نکنیم که تمام این مبالغ را در نهایت تماشاگر متقبل می‌گردد.

 

 

 

تصویر سه بعدی

 

 

 




:: برچسب‌ها: تفاوت اثار دو بعدی و سه بعدی ,
:: بازدید از این مطلب : 459
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 22 آذر 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: